Logotyp strony

Zmiany stawek za wywóz odpadów

Podczas marcowej sesji Rady Miejskiej w Głogówku rajcy zmienili stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy. Dotychczasowa, wynosząca 29 złotych od osoby, obowiązywała od 2021 roku. Radni jednogłośnie podjęli decyzję o podniesieniu jej do 38 złotych, uwzględniając, że dotychczasowa opłata nie pozwala już na zbilansowanie kosztów. Nowa stawka zacznie obowiązywać od 1 maja 2025 roku.

Za odbiór odpadów na terenie naszej gminy odpowiadają dwie firmy: komunalnych Naprzód sp. z o.o., a biodegradowalnych Zakład Komunalny Głogówek sp. z o.o. Od 1 lipca 2021 r. za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązywała stawka 29 zł od osoby w przypadku zbiórki selektywnej i 116 zł w przypadku zbiórki nieselektywnej.

Mieszkańców objętych systemem gospodarowania odpadami na podstawie deklaracji jest około 10,5 tys. osób, czyli 84 proc. z 12419 osób zameldowanych w gminie w ostatniego sylwestra (stałych i tymczasowych, liczba tych ostatnich bywa bardzo zmienna). Skąd ta różnica? Rozbieżności w liczbie osób zameldowanych a objętych deklaracjami mają różne podłoże. Z jednej strony to kwestia tzw. martwych dusz, których na terenie gminy Głogówek jest sporo, z drugiej strony to problem z wiarygodnością składanych deklaracji. W tym przypadku narzędzia weryfikacji są niestety mocno ograniczone.

Różnica na minus

Na dochody z gospodarowania odpadami składają się z kolei: opłata od osób fizycznych, tj. 10500 osób x 29 zł x 12 miesięcy, co daje 3 mln 654 tys. zł oraz 936 tys. zł od przedsiębiorstw i głównie sektora publicznego. Warto zauważyć, że sporym płatnikiem i tak jest tu nasza gmina – płaci za wywóz odpadów ze szkół, boisk, obiektów użyteczności publicznej, świetlic. Pozostałe dochody to m.in. dotacja z gminy Lubrza za współkorzystanie z PSZOK-a w Racławicach Śląskich.

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach system gospodarki odpadami powinien się bilansować, czyli wpływy z tytułu wpłat od mieszkańców za odbiór odpadów powinny się równać wydatkom na ten cel. Dopłata do systemu z dochodów własnych gminy „jest wyjątkiem od zasady samobilansowania się systemu gospodarowania odpadami, w związku z czym powinna mieć zastosowanie tylko w sytuacjach szczególnych i wyjątkowych”.

Niestety już w ubiegłym roku różnica pomiędzy wpływami a kosztami w gospodarce odpadami zaczęła poważnie rosnąć. Ponadto obie firmy zajmujące się ich wywozem - Naprzód sp. z o.o. oraz ZKG sp. z o.o. - wystąpiły do gminy z wnioskami o waloryzację umowy. Wnioski takie są prawnie dopuszczalne, były ujęte w umowach - w uproszczeniu wykonawcy wystąpili o większe wynagrodzenia z uwagi na wzrost kosztów w trakcie realizacji umów.

Całą sytuację uwzględniono w założeniach do budżetu na ten rok, gdzie dochody z gospodarki odpadami oszacowano na prawie 4,7 mln zł, a koszty na 5,4 mln zł. Różnica wyniosła 780 tys. zł na niekorzyść i właśnie ją trzeba było pokryć wzrostem składki.

Skąd ten wzrost?

Podczas sesji szczegółowo przedstawiono powody, które wymusiły zmianę wysokości opłat: wzrost płacy minimalnej, inflację, wzrost opłaty marszałkowskiej i ceny paliwa.

Dla przykładu, w lipcu 2021 roku minimalne wynagrodzenie brutto wynosiło 2800 zł. Od stycznia 2025 roku wzrosło ono do 4666 zł brutto. To oznacza wzrost o 1866 zł, czyli aż 66 proc. w ciągu czterech lat. Przekłada się to bezpośrednio na koszty pracy w sektorze gospodarki odpadami, zwłaszcza w zakresie zbiórki, transportu i przetwarzania.

W okresie od lipca 2021 do marca 2025 roku skumulowana inflacja wyniosła 37,24 proc. Oznacza to, że produkty i usługi, które w 2021 roku kosztowały 1000 zł, dziś kosztują średnio 1372 zł. To samo dotyczy kosztów ponoszonych przez gminy – inflacja znacząco wpłynęła na ceny usług związanych z odbiorem i utylizacją odpadów. Przy zastosowaniu samego współczynnika inflacji, stawka za odpady w przypadku zbiórki selektywnej powinna obecnie wynosić 39,80 zł, a przy zbiórce nieselektywnej aż 159,92 zł…

Kolejnym czynnikiem jest tzw. opłata marszałkowska, którą gminy muszą uiszczać za każdą tonę odpadów przekazywanych do składowania. W lipcu 2021 roku wynosiła ona 301,84 zł/Mg (Megagram, czyli po prostu tona), a w styczniu 2025 roku wzrosła do 418,03 zł/Mg – to o 38,5 proc. więcej.

Transport odpadów generuje znaczne zużycie paliwa. W lipcu 2021 roku średnia cena oleju napędowego wynosiła 5,42 zł/l. W trakcie obrad było to 6,23 zł/l, co stanowi wzrost o 14,9 proc.

Ostatecznie radni przyjęli stawkę 38 zł od osoby w przypadku zbiórki selektywnej i 152 zł w przypadku zbiórki nieselektywnej.

- Chciałem podziękować radzie za przychylenie się do tego wniosku, który opracowaliśmy. Wiemy, że takie decyzje nie należą do łatwych i mogą budzić różne emocje. Przedstawiając te wyliczenia, kierowaliśmy się wyłącznie matematyką i rachunkiem ekonomicznym – skomentował po podjęciu uchwały burmistrz Piotr Bujak.

Wszyscy mieszkańcy otrzymają skorygowane blankiety opłat. Ci, którzy już uiścili opłatę za wywóz odpadów za cały rok z góry, będą musieli dopłacić różnicę wynikającą z nowej stawki.

Umowy z firmami odbierającymi odpady obowiązują do 2027 roku. Zgodnie z wnioskami waloryzacyjnymi gmina zapłaci: Naprzodowi – blisko 15 mln zł (wzrost o 934 tys. zł), a ZKG 3,8 mln zł (wzrost o 175 tys. zł).

Obraz:

Baner projektu codziennie samodzielni
Deklaracja dostępności
Rowery

Posadźmy razem 800 drzew na 800-lecie Głogówka!

Licznik posadzonych drzew

Turystyka
Obraz - baner
EUPAP Logo
EUPAP Logo
Punkt potwierdzenia profilu
Punkt potwierdzenia profilu

Projekt „Wspieraj lokalnie” realizuje Intytut Wsparcia Organizacji Pozarządowych we współpracy z PITax.pl Łatwe podatki.

Na co wydajemy Twoje pieniądze


Zobacz

Aplikacja mobilna


Zobacz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Głogówek 2025. Webdesing / programming: WebInspiracje

Przszukaj naszą stronę



Schowaj wyszukiwarkę

Szanowni czytelnicy. Zobaczcie jak szanujemy waszą prywatność. Przeczytaj politykę prywatności i politykę cookies lub zaakceptuj zasady